U prva dva dela Neispričanih istina o irskom viskiju opisali smo život i delo Johna Jamesona, koji je uspeo da malu destileriju iz Dablina pretvori u globalnog prozvođača viskija, a zatim uspone i padove kroz koje je irski viski prolazio do današnjih dana. Treći nastavak posvećujem običnom čoveku koji je radio kao prodavac viskija, a koji je zahvaljujući svom neobičnom stilu prodaje doživeo da viski koji je prodavao počne da nosi njegovo ime.
Patrick O’Flaherty
Krajem XIX veka, dok je porodica Jameson širila slavu irskog viskija po celom svetu, mali gradovi u okrugu Kork na jugu Irske imali su svog lokalnog junaka. Njegovo ime bilo je Patrick O’Flaherty, poznat pod nadimkom Paddy.
O’Flaherty je rođen 1850. godine, u porodici koja je imala kakvog-takvog dodira sa viski industrijom, s obzirom da je njegova familija sa majčine strane držala pab. U svojoj trideset i drugoj godini zaposlio se u rodnom gradu Kork kao prodavac pića za Cork Distillers Company (CDC). Ova kompanija nastala je 1867. godine spajanjem nekoliko lokalnih destilerija sa ciljem da se stvori jedna efikasna kompanija, koja bi bila dovoljno snažna da parira moćnim destilerijama iz Dablina, uključujući „veliku četvorku“ koju su činili: John Jameson & Son, George Roe & Co, John Power & Son, i William Jameson and Co. Ispostavilo se da će upravo Paddy O’Flaherty biti moćno oružije u rukama CDC kompanije.
Njegov posao je bio da prodaje brend pod imenom Old Irish Whisky, koji je počeo da se proizvodi 1877. godine. Bio je to čist pot still viski, star 10 godina, poprilično drugačiji od današnje trostruko destilovane i dosta blaže verzije viskija u kojoj dominiraju žitarice.
Druželjubivi i harizmetični Paddy putovao je od grada do grada, nekada vozom, a nekada kočijom. Njegov zaštitni znak bio je da uđe u bar i da sve prisutne goste časti turom Old Irish viskija. Očekivano, ovo ga je učinilo veoma omiljenom i popularnom osobom. Istovremeno, to je indirektno uslovljavalo vlasnike barova da na svojim zalihama uvek imaju Old Irish viski, koji je postajao sve traženiji. O’Flaherty bi uvek najavio koje će naredno mesto posetiti. A pošto se dobar glas brzo širi, gde god bi se pojavio uvek su ga dočekivali puni barovi i gosti preplavljeni oduševljenjem.

Kada su poručivali novu porudžbinu od CDC destilerije, vlasnici barova počeli su da traže „onaj Padijev viski“. Uskoro, niko više nije zvao ovaj brend pravim imenom, već jednostavno Paddy viski. Kompanija CDC je 1913. godine otkupila prava da koristi njegovo ime i zvanično prekrstila brend u Paddy. U početku je na etiketama bila ispisana puna verzija njegovog prezimena, O’Flaherty, da bi kasnije kompanija počela da koristi skraćenu verziju, Flaherty. Iste godine kada je prodao prava za korišćenje njegovog imena, Paddy O’Flaherty je otišao u penziju. Preminuo je 1928. godine u 78. godini života i sahranjen je u svom rodnom Korku.
Udruživanje u Irish Distillers Ltd
Sudbina Paddy viskija nakon toga pratila je tešku sudbinu cele Irske tokom dvadesetog veka. Rat za nezavisnost od britanske vladavine, prohibicija u Americi, pa zatim i englesko-irski trgovinski rat, doveli su proizvodnju viskija u Irskoj na veoma niske grane. I baš kao što je nekoliko lokalnih destilerija iz Korka jednom moralo da se udruži da bi parirali moćnim proizvođačima iz Dablina, čitav vek kasnije bilo je neophodno još jedno udruživanje u cilju opstanka irskog viskija kao kategorije. Bilo je to veće i sveobuhvatnije udruživanje, koje je podrazumevalo i pomenute destilerije iz Dablina.
Najpraktičniji način da se smanje troškovi i poveća konkurentnost bio je da se proizvodnja centralizuje. Tako je doneta istorijska odluka da se u prestonici Dablinu potpuno obustavi proizvodnja viskija. Nastala je nova kompanija Irish Distillers Ltd, sa sedištem u mestu Midleton kod grada Korka, koja je stavila brendove Jameson, Powers i Paddy pod isti krov. Kork je postao nova viski prestonica. Viski iz cele Irske došao je u Padijevo dvorište!
Nova destilerija Midleton počela je sa radom 1975. godine. Paddy viski se od tada proizvodi bez prekida i to kao mešani viski, poput brendova Jameson i Powers. Novi Paddy predstavlja jedinstvenu mešavinu koja pored pot still viskija i žitarica, obuhvata i ječmeni slad. Svaka komponenta daje svoj doprinos ukupnoj aromi – žitarice pružaju nežan, cvetni profil i hrskavost, ječmeni slad naglašava slatkoću, a pot-still daje tradicionalnu kremastu strukturu. 2013. godine proizvedena je i ograničena serija Paddy viskija, kao čist pot still star sedam godina, u čast obeležavanja sto godina od kako brend nosi ime po legendarnom Paddy O’Flaherty-ju.
Etiketa Paddy viskija prepoznatljiva je po tome što na sebi nosi mapu irskog ostrva na kojoj su različitim bojama obojene četiri istorijske irske provincije: Connacht na zapadu, Leinster na istoku, Ulster na severu i Munster na jugu. U dnu etikete stoji natpis „Paddy Flaherty brand“ kao posveta običnom čoveku po kome viski do dan danas nosi ime.
Pernod Ricard
U međuvremenu, vlasništvo nad destilerijom je 1988. godine preuzela francuska kompanija Pernod Ricard, a 2016. godine brend Paddy je prodat privatnoj kompaniji Sazerac, poznatoj i po vlasništvu nad burbonom Buffalo Trace iz Kentakija.
Skoro ceo vek nakon što je Paddy O’Flaherty preminuo, duh njegovog umeća i njegovih veština prodaje i dalje je prisutan. Brend viskija koji je ovaj domišljati Irac nekada lično prodavao po svom okrugu Kork, danas je dostupan u gotovo svakom pabu u Irskoj. I ne samo to, Paddy je danas među pet najprodavanijih irskih viskija širom sveta – prva četiri su, redom: Jameson, Tullamore Dew, Bushmills i Proper No Twelve.
Pričom o lokalnom heroju završavam trilogiju Neispričanih istina o irskom viskiju. Nadam se da su vam priče bile zanimljive, da su ljubiteljima irskog viskija otkrile neke nove interesantne i korisne informacije, a one koji to još uvek nisu uspele da zainteresuju za irski viski kao kategoriju i inspirišu ih da probaju neke brendove za koje do sada možda nisu čuli.
Ove priče bile su moj omaž Irskoj, omaž viskiju, omaž nekim starim vremenima u kojima su živeli boemi koji su umeli da ceo bar časte turom pića. Ali iznad svega, ove priče predstavljaju omaž običnom čoveku – i nosaču bureta sa boce Jameson viskija, i domišljatom prodavcu viskija iz Korka, i svim običnim ljudima koji danas jedni drugima uz čašu irskog viskija prepričavaju neke svoje neispričane istine.